تیونینگ موتور خودرو چه مزایایی دارد
تاریخ : شنبه 8 بهمن 1401
نویسنده : kimiagar

اگر تا به حال ماشینی را تیونینگ کرده باشید، احتمالاً می دانید که تیونینگ موتور چیست. این به فرآیند سفارشی سازی موتور یک وسیله نقلیه اشاره دارد تا کارآمدتر کار کند و قدرت بیشتری تولید کند. تنظیم موتور که در کلاس های آموزش مکانیک خودرو یاد داده می شود شامل ایجاد تغییراتی در سیستم‌های الکترونیکی آن برای عملکرد بهینه آن است. تیونینگ موتور مزایای مختلفی دارد، از جمله مصرف سوخت ارزان‌تر، عملکرد شتاب بهتر، حداکثر سرعت بالاتر، شتاب و گشتاور نرم‌تر و زمان چرخش توربو سریع‌تر. در این پست وبلاگ به تفصیل به چگونگی تنظیم موتور و همچنین مزایای آن خواهیم پرداخت.

اگر تازه وارد دنیای خودرو شده اید، اجازه دهید ابتدا شما را با اصول اولیه آشنا کنیم. ماشین یک وسیله نقلیه جاده ای است که معمولاً برای حمل و نقل شخصی طراحی می شود. سه نوع اصلی وجود دارد: خودروهای دیزلی/بنزینی و خودروهای الکتریکی.

تنظیم موتور چیست؟

تنظیم موتور فرآیند سفارشی سازی موتور خودرو برای افزایش قدرت و کارایی آن است. تنظیم موتور را می توان به روش های مختلفی انجام داد، از جمله بهینه سازی سیستم مدیریت موتور و تغییر اجزای موتور. موتور ماشین باید تنظیم شود. این فرآیند مانند کوک کردن یک سیم گیتار است که در آن باید تنش یا فرکانس مناسبی را برای موتور خود پیدا کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشد. به این ترتیب با مصرف سوخت کمتر و در عین حال مصرف سوخت مناسب، قدرت بیشتری دریافت خواهید کرد. شما می توانید ماشین خود را به تنهایی تنظیم کنید یا یک متخصص را استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد (که ما توصیه می کنیم).

چرا تنظیم موتور مهم است؟

تنظیم موتور مهم است زیرا به شما امکان می دهد موتور خود را برای عملکرد بهتر شخصی سازی کنید. همچنین می تواند به شما کمک کند در مصرف سوخت صرفه جویی کنید و همچنین خودروی خود را روان کار کنید.

قدرت و کارایی بیشتر

افرادی که در تنظیم موتور برای وسایل نقلیه خود شرکت می کنند، هدفشان این است که آن را کارآمدتر کرده و قدرت بیشتری تولید کند. این کار با ایجاد تغییراتی در سیستم‌های الکترونیکی خودرو برای عملکرد بهتر آنها انجام می‌شود. تنظیم موتور خودرو معمولاً مستلزم تغییراتی در زمان جرقه زنی، تحویل سوخت و فشار افزایش است. تیونینگ موتور مزایای زیادی دارد. برخی از این موارد شامل مصرف سوخت ارزان‌تر، عملکرد شتاب بهتر، حداکثر سرعت بالاتر، شتاب و گشتاور نرم‌تر و زمان چرخش توربو سریع‌تر می‌شود. همانطور که می بینید، تیونینگ موتور مزایای زیادی دارد و اگر به دنبال راهی برای بهبود عملکرد یا کارایی وسیله نقلیه خود و در عین حال صرفه جویی در هزینه های سوخت هستید، این راهنما برای شما مناسب است!

عملکرد شتاب بهتر

یکی از مزایای تنظیم موتور، عملکرد بهتر شتاب است. عملکرد به میزان عملکرد یک وسیله نقلیه از نظر سرعت، شتاب و هندلینگ اشاره دارد. در این مورد، تنظیم موتور به دستیابی به عملکرد شتاب بهتر کمک می کند. این بدان معناست که خودروی شما می‌تواند سریع‌تر و با فشار کمتری به موتور خود به سرعت‌های بالاتر برسد.

بیشتر بخوانید: دلیل واشر زدن پژو

بالاترین سرعت بالا

و اسپولینگ سریعتر توربو سرعت بالا و زمان چرخش توربو سریعتر دو مورد از مزایای تنظیم موتور هستند. با ارتقاء موتور خودروی خود، می توانید حداکثر سرعت بالاتر و زمان چرخش توربو سریعتر داشته باشید. توربوشارژرها (توربوها) جزء ضروری اکثر موتورهای خودروهای امروزی هستند.

هنگامی که دریچه گاز فشار داده می شود، سوخت تزریق می شود و هوا شروع به جاری شدن به داخل موتور می کند. سپس دریچه های ورودی باز می شوند و اجازه می دهند هوای بیشتری به یکباره وارد سیلندرها شود. در این مرحله، سوپاپ اگزوز باز می شود و مقداری از فشار سیلندر کاهش می یابد تا سوخت توسط شمع مشتعل شود. سپس توربوشارژر مانند یک پمپ عمل می کند و هوا را از بیرون به داخل سیلندر می راند تا قدرت تراکم و احتراق را افزایش دهد. این فرآیند با یک توربو شارژر قدرتمندتر سریعتر اتفاق می افتد.

 به عنوان مثال، وقتی موتور خود را با نصب یک توربوشارژر جدید ارتقا می دهید، متوجه خواهید شد که وقتی روی پدال گاز خود را فشار می دهید، خیلی سریعتر از قبل پیچ می خورد. یک موتور توربوشارژر قادر است هوا را خیلی سریعتر فشرده کند که به این معنی است که احتراق زودتر اتفاق می افتد (که گشتاور بیشتری تولید می کند). در نتیجه، احساس می‌کنید که خودروی شما عملکرد شتاب بیشتری دارد زیرا فاصله کمتری بین فشار دادن پدال‌هایتان و احساس تأثیر آن بر سرعت یا گشتاور خودروتان وجود خواهد داشت.

شتاب آرام تر و تحویل گشتاور

شتاب نرم برای خودروها مهم است زیرا حس لذت بخشی را در هنگام رانندگی ایجاد می کند. شتاب ضعیف اثر معکوس دارد و می تواند باعث تردید، تکان خوردن و سایر احساسات ناخوشایند شود. تحویل گشتاور به توانایی موتور در رساندن نیرو به چرخ ها اشاره دارد. ارائه گشتاور بهبود یافته به شما این امکان را می دهد که با فشار کمتری بر موتور خود، سریعتر و روانتر شتاب بگیرید. به طور خلاصه، شتاب نرم تر منجر به تحویل گشتاور بهتر می شود که به نوبه خود منجر به عملکرد بهتر شتاب می شود. علاوه بر این، این تغییرات به اجزای موتور خودرو اجازه می دهد تا در عین صرفه جویی در هزینه سوخت، دوام بیشتری داشته باشند و عملکرد بهتری داشته باشند.

زمان چرخش توربو سریعتر

یکی از مزایای تنظیم موتور سریعتر تو است زمان چرخش rbo توربوشارژرها روشی کارآمد برای رساندن قدرت بیشتر به موتور شما هستند. آنها توانایی فشرده سازی هوا و رساندن آن به داخل سیلندرها را دارند و در نتیجه عملکرد بالاتری دارند. با این حال، مدتی طول می کشد تا "قرقره شوند" یا شروع به کار کنند که در صورت نیاز به برق آنی می تواند ناامید کننده باشد. با این حال، با استفاده از تنظیم موتور، می توانید تاخیر توربو و زمان قرقره شدن را کاهش دهید. این امر باعث می شود تا عملکرد شتاب بهتر و شتاب نرم تری داشته باشید. برای کنترل بهتر بر روی تپه ها یا کوه ها، حداکثر سرعت خودرو و همچنین تحویل گشتاور آن را افزایش خواهید داد.

موتورهای تنظیم شده به این معنی است که خودرو ارزش فروش مجدد بیشتری دارد

تنظیم موتور همچنین می تواند منجر به ارزش فروش مجدد خودرو شود. این غیرمعمول نیست که مردم یک ماشین دست دوم بخرند و بخواهند آن را تیونینگ کنند. آن‌ها می‌خواهند خودرو قوی‌تر و رانندگی آسان‌تر باشد که به نوبه خود آن را ارزشمندتر می‌کند. اگر قصد خرید یک خودروی دست دوم را دارید، ممکن است ارزش داشته باشد که لیستی از تغییرات انجام شده قبل از خرید آن را تهیه کنید. به این ترتیب، دقیقاً می‌دانید که چه چیزی می‌خرید و وقتی بعداً قصد فروش مجدد آن را دارید، هیچ غافلگیری ناخوشایندی نخواهید داشت.

تنظیم موتور برای هر خودرویی که به دنبال حداکثر استفاده از وسیله نقلیه خود است، ضروری است. تنظیم موتور فرآیند اصلاح موتور برای تولید قدرت بیشتر، بهره وری بهتر سوخت و شتاب بهبود یافته است. یک موتور تنظیم شده همچنین اسب بخار، گشتاور و حداکثر سرعت بالاتری را ارائه می دهد.

تنظیم موتور همچنین به شما این امکان را می دهد که به ویژگی های بیشتری در وسیله نقلیه خود مانند زمان چرخش سریع تر توربو، شتاب نرم تر و تحویل گشتاور دسترسی داشته باشید. تنظیم موتور همچنین به موتور شما کمک می‌کند تا دوام بیشتری داشته باشد و ارزش فروش مجدد خود را حفظ کند. اگر در مورد تنظیم موتور مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، راه های زیادی برای یادگیری بیشتر در مورد فرآیند و مزایا وجود دارد. با یک متخصص صحبت کنید یا در مورد تنظیم موتور از راحتی خانه خود مطالعه کنید.

منبع:

https://www.engiclean.co.uk/news/2022-05-17/what-are-the-benefits-of-tuning-a-car-engine




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید